: port lotniczy odszkodowania !!!!!!!!

Pary_anime

Ludziska,
s³uchajcie, by³em dzisiaj w Urzêdzie miasta zasiêgn±æ informacji dotycz±cej odszkodowañ zwi±znych z rozbudow± portu lotniczego.
Wiêcej szegó³ów na stronie gazety :Dziennik Ursusa http:// ursus.warszawa.pl
Urzêdnik z którym rozmawia³em, prosi³ abym przekazaæ i¿ jutro o godz. 18.00 w Arsusie ma odbyæ siê spotkanie z Wojewod±, przedst.portów lotinczych i naszymi w³adzami. Prawda jest bardzo brutalna, mianowicie niestety wojewoda jest stron± portów (co widaæ s³ychaæ i czuæ.)A je¶li chodzi i odszkodowania to trzeba wype³niæ druk, który otrzyma³em w naszym UM. Obawiam siê, i¿ jak na razie to WSZYSTKIE warunki dyktuj± Porty Lotnicze i podobno jest baaardzo du¿e prawdopodobieñstwo odrzucenia takiego wniosku od razu.
Konsultuj±c tê sprawê z jednym z urzêdników zasugerowa³ aby¶my razem uderzyli w Porty,poprzez wynajêcie dobrej kancelarii....
a my¶lê ¿e znajdzie siê kancelaria która chêtnie podejmie wyzwanie gdy¿ sporo mo¿e na tym interesie "ugraæ".
Ale dla nas jest istotne to aby¶my nie zostawili sprawy bez odzewu, bo mo¿e okazaæ siê za pó¼no. Podsumowuj±c,stanowimy ogromn± wspólnotê ludzi którzy maj± ten sam cel. Strona Portów Lotniczych ma po swojej stronie polityków, niez³ych prawników. Ale my mo¿emy powalczyæ. My te¿ mamy swoje prawa.....i choæ raz mo¿emy spróbowaæ to udowodniæ.

pozdrawiam

raafi
3192068


raafi napisa³(a):Urzêdnik z którym rozmawia³em, prosi³ abym przekazaæ i¿ jutro o godz. 18.00 w Arsusie ma odbyæ siê spotkanie z Wojewod±, przedst.portów lotinczych i naszymi w³adzami.

Dziêki za info. Ale czy jutro to znaczy 14-go, czy spotkanie jest 15-go - tj podaje gazeta
I czy w ogóle mamy jakiekolwiek szanse na jakie¶ odszkodowanie.
Mo¿e warto by³oby te¿ wniosek umie¶ciæ na forum, aby kazdy móg³ go sobie wydrukowaæ, bo do urzedu niewiele osób chyba siê uda
ma³a pomy³ka siê wdar³a...w mojej wypowiedzi.... spotkanie jest oczywi¶cie 15.10.03 o godz 18-tej .
Dokumenty o których wspomina³em pewnie bêd± udostêpnione na tym spotkaniu.Nie wiem czy jest wesja elektroniczna, ale my¶lê ¿e mo¿na zapytaæ w Urzêdzie Miasta....

pzdr
raafi
raafi napisa³(a):spotkanie jest oczywi¶cie 15.10.03 o godz 18-tej .
Dokumenty o których wspomina³em pewnie bêd± udostêpnione na tym spotkaniu.Nie wiem czy jest wesja elektroniczna, ale my¶lê ¿e mo¿na zapytaæ w Urzêdzie Miasta....
Czy ktos siê wybiera na to spotkanie? Pewnie to bez sensu, bo i tak grosza nie zobaczymy


Jolusia napisa³(a):raafi napisa³(a):spotkanie jest oczywi¶cie 15.10.03 o godz 18-tej .
Dokumenty o których wspomina³em pewnie bêd± udostêpnione na tym spotkaniu.Nie wiem czy jest wesja elektroniczna, ale my¶lê ¿e mo¿na zapytaæ w Urzêdzie Miasta....
Czy ktos siê wybiera na to spotkanie? Pewnie to bez sensu, bo i tak grosza nie zobaczymy Ja bêdê.
... i co byles, bo jestem bardzo ciekaw co tym razem wymyslily Porty i Wladze Ursusa ?
by³em....

przedstawiê faktów kilka...
1. wojewoda "ola³ " sprawê i nie przyjecha³.
2. Przedstawiciel Potów Lotniczych to dyr. Szaw³owski. Wcze¶niej dyrektor w ZDM-ie. Sprawdza³em dzisiaj. Jest napraaaawdê wielu ludzi w mie¶cie wrogo do niego nastawionych.....delikatnie to ujmuj±c.
Zatrudnili takiego kolesia, bo zbytnio nigdzie siê nie liczy a zderzak z niego niez³y.W ka¿dym razie na spotkaniu ³atwo siê obra¿a³....jak to na dyrektora przysta³o....
3.Generalnie ca³e prawie Skorosze to strefa z3, Prawa strona Ry¿owej do Al.Jerozolimskich to strefa z2,
Dyr.stwierdzi³,¿e jak z³o¿ymy prawid³owo ptrzygotowanie wnioski (co wymaga czasem sporego biegania..np:po atualny odpis ksiêgi wieczystej) to przyjedzie ich komisja i wykonaj± pomiary i jak uznaj± ¿e pomiary przekraczaj±....normy....ach brak s³ów.Mamy czas wg rozporz±dzenia dwa lata na z³o¿enie wniosku.(licz±c od sierpnia 03)
i kto¶ m±dry skomentowa³, ¿e albo siê jest w ci±¿y albo siê nie jest. TO PO CO TE STREFY
acha i jeszcze jedna ciekawostka, U nas ju¿ s± przekroczone progi g³o¶no¶ci.Obecnie zamiast 55-65 decybeli jest 82-95. Jest to informacja od jednego z mieszkañców który jest bardzo dobrze zorientowany w tym ca³ym ba³aganie.I Ciekawe jakim cudem Porty Pañstwowe sprawi± ¿e w zasadzie g³o¶no¶c siê nie zmieni,ba nawet siê zmniejszy....
Wyniki pomiarów s± bardzo optymistyczna,bo zosta³a podobno powo³ana "niezale¿na" firma przez PP. I nie by³o pomiarów konkurenyjnych....
I ostatnia sprawa, o ile siê nie przes³ysza³em wp³ynê³o 91 wniosków do NSA, ale w naszym wspania³ym kraju to nie ma znaczenia, tak jak nie ma znaczenia fakt, ¿e NIK wykry³ bardzo wiele nieprawid³owo¶ci przy rozpisywaniu przetargu.... pozwolenie na budowê jest i koniec.Tak± otrzymali¶my odpowied¼ od dyrekcji PP.
4.nasze lokalne w³adze pe³ni³y tylko rolê arbitra, ¿eby siê tam ludzie nie zmasakrowali przypadkiem....

A ja wyszed³em po 2 godzinach....bo mia³em serdecznie tego dosyæ....

pzdr
raafi

A mnie denerwowa³o zachowanie popleczników poprzedniej Burmistrz - Go³êbiowskiej, którzy robili celowy zamêt i wykorzystywali spotkanie jako szukanie zwolenników. Szczególnie niejaki Rudziñski (niech kto¶ mnie poprawi), który nie zada³ nawet jednego pytania do przedstawiciela Portów, ale wci±¿ rzuca³ pomówienia wobec w³adz gminy.
Takich politykierów i chyba klakierów Portów, by³o niestety wiêcej, czêsto w zorganizowanych grupach, którzy buczeli, albo siê ¶mieli, albo przeszkadzali w spotkaniu na znak lidera.
Dziekuje za bardzo "optymistyczne" informacje
Slyszalem, ze wszystkie odszkodowania, wykupy nieruchomosci dokonywane beda raz do roku z wypracowanego zysku, co przy takiej inwestycji jaka jest rozbudowa nie wrozy nic innego, a poza tym wszyscy wiedza jak latwo jest zamiast zysku wypracowac strate, jest jeszcze kwestia tego, ze na razie te _okropn(ie/y/a/e)..._ porty sa jeszcze panstrowe, ale jak sie sprywatyzuja to dopiero bedzie zabawnie
... no i ten budzet - 80mln
nie wiem jaka jest wartosc nasze wspolnoty, ale wydaje mi sie, ze kilka takich jak ta i po budzecie
Najgorsze jest to, ze wszyscy (Zarzad Dzielnicy, Prezydent Warszawy) sa przeciw, a nawet za. A nasz Wojewoda robi co chce, ponoc nawet nie zasadza kar PPL za latajace samoloty w nocy, co jest jego psim obowiazkiem - w koncy zyjemy w "Panstwie prawa"
... najgorsze jest to, ze niestety rozbudowy lotniska nie zatrzymamy juz - w koncu to jest rzadowy projekt - ale moze majac dobrego prawnika bedziemy w stanie uzyskac wiecej niz porty nam zaproponuja, a znajac zycie nie beda zbyt chojni ...
pzdr
Dla wszystkich, którzy ³udz± sie, ¿e PPL bêdzie placic odszkodowania.
Otó¿, PPL potrzebny byl obszar ograniczonego uzytkowania tylko jako formalno¶æ, by móc uzyskac pozwolenie na budowê. Nigdy nie mieli zamiaru nic p³aciæ, co od pocz±tku twierdzi³am.

Mam w³a¶nie przed oczyma pismo z PPL do panstwa C., mieszkaj±cych w ztrefie Z-1 (najg³osniejszej). Pañstwo C. 7 sierpnia z³o¿yli wniosek o wykup domu i dzia³ki. 27 stycznia otrzymali - odpowiedx odmown±. "Po wnikliwej analizie wniosku oraz obowi±zuj±cych w tym zakresie unormowañ prawnych nie mozna dokonac wykupu przedmiotowej nieruchom o±¶ci na rzecz PP "Porty Lotnicze".
Dlaczego? Jak sie PPL t³umaczy? Otó¿, "ze z³ozonego wniosku oraz za³±czonej dokumentacji nie wynika, aby ustanowienie obszaru ograniczonego uzytkowania, na którego terenie lezy przedmiotowa nieruchomo¶æ, spowodowa³o jakiekolwiek ograniczenia w sposobie korzystania z pañstwa nieruchomo¶ci. Tak w ca³o¶ci, jak i jej czê¶ci. Tym samym nie ma podstaw prawnych do uznania zobowi±zania PP Potry Lotnicze do wykupu nieruchomosci zgodnie z art. 136 ust. 2ustawy Prawo ochrony ¶rodowiska. Jesli mog± Pañstwo wykazac za pomoc± stosownych dowodów, ¿e korzystanie z nieruchomo¶ci w dotychczasowy sposób jest niemozliwe lub istotnie ograniczone, wniosek zostanie ponownie rozpatrzony."
Voila! Oczywi¶cie, decyzja ta nie jest wi±¿±ca, mozna siê udac do s±du. Pozostaje pytanie: po co PPL zatrudni³o tego Szaw³owskiego? Czy nie po to, aby za pomoca tego rodzaju przyjemnych pisemek dawa³ odpór naciskaj±cym mieszkañcom i przekonywal ich, ¿e i tak nic nie wskóraj±?
Oczywi¶cie, s±d to nie szaw³owski, a prawo jednoznacznie umozliwia nam ubieganie sie o odszkodowania i wykupy. Ale wyrok trzeba bêdzie wyegzekwowaæ - i tu znów bedzie sie trzeba borykac z gromada szaw³owskich i wydzierac nale¿ne odszkodowanie kawa³ek po kawa³ku!
A ka¿dy rezygnuj±cy z walki - to czysta oszczêdnosæ dla PPL.
.... oj ale sie pozmienialo, s±d uniewa¿ni³ wczoraj obszar ograniczonego u¿ytkowania, tak wiêc nie bedzie odszkodowañ - buuuuuu
Hej, a co to na buuu? Czy¿by kto¶ ze Skoroszy liczyl na grubsza kasê z PPL? Tyle razy pisa³am, ¿e to gruszki na wierzbie, a jednak sa tacy, co wierz± w gruszki.

Ale powaga: 31 marca s±d administracyjny wycofa³ z obrotu prawnego riozporzadzenie wojewody. Nie ma obszrau ograniczonego uzytkowania, wolno budowaæ, znikne³y zakazy. Niestety, nie znik³y samoloty.
Za to mamy podstawe prawna do kwestionowania rozbudowy lotniska. Zdaje sie, ze o to g³ównie chodzi³o.
Zreszta odszkodowania nikogo nie omin±. Nawet gdyby lotnisko sie nie rozbudowa³o, to obszar i tak powstanie. Ale na innych zasadach. Z gwarancj± wyp³aty odszkodowañ przez konkretny podmiot prawny (czego nie by³o i co kwestionowali¶my), z rzetelnym ustaleniem granic, na nowych zasadach, z udzialem spo³ecznym. PPL tego sie ba³o i dlatego wszystkie decyzje o obszarze czy o pozwoleniu na budowe wojewoda wydawa³ im w wakacje b±d¼ w ¶wiêta (byle tylko przeciwnikom utrudniæ).
Znajdziewmy sie w znacznie lepszej sytuacji prawnej. Chyba ze kto¶ liczy³ na odszkodowanie natychmiast. W takm razie trudno, musi sie poddac woli wiekszo¶ci.
... no to mnie uspokoi³a¶, bo przegl±dajac artyku³ GW zacz±³em mieæ w±tpliwo¶ci, czy wogóle spo³eczeñstwo ma jakikolwiek wp³yw na tego typu inwestycje.
Na to, co pisze GW, nie mamy wp³ywu. Daje sie jednak zauwa¿yæ niezwykle konsekwena linia postêpowania: wmawianie wszystkim, ¿e ca³a sprawa dotyczy tylko i wyl±cznie odszkodowan.
Tymczasem zdecydowana wiekszosc ludzi ma gdzie¶ odszkodowania, a wola³aby, aby mniej samolotów lata³o (albo wcale) i niech przestana mnozyc ograniczenia.
S±dzi³am, ze ten wyrok wreszcie zmieni ich nastawienie - nic z tego! Bubel prawny, pe³en b³êdów i nie¶cis³o¶ci, nie daj±cy wystarczaj±cych podstaw, by komukolwiek cokolwiek wyp³acaæ, dziennikarze GW uwa¿aja za dobro, a ¿±danie s±du, by naprawic b³êdy - za dzia³anie na nasz± niekorzysæ.
Cynizm takiej postawy wrecz pora¿a. Chyba przestane czytac GW, a w ka¿dym razie kupowac.
Na os³ode przeczytaj inna relacje z s±du w dzisiejszej "Rzepie" - du¿o bardziej obiektywna.
Witam.
Jestem w podobnej sytuacji jak wszyscy tu pisz±cy - w pobli¿u mojej miejscowo¶ci znajduje siê wojskowe lotnisko Krzesiny (Wielkopolska). Teren zosta³ ju¿ zaliczony przez wojewodê do obszarów ograniczonego u¿ytkowania - tak wiêc klamka zapad³a - zgodnie z ustaw± mam 2 lata na ewentulane roszczenia. Mam wiêc problem . Mo¿e kto¶ z forumowiczów jest w stanie udzieliæ mi informacji jakie dokumenty mam wys³aæ do lotniska.. mo¿e jakie¶ wzory etc... Na swoj± gminê nie mogê niestety liczyc
Mam gotowe wzory wniosków o odszkodowanie dla Ursusa i okolic mogê udostêpniæ
Bardzo poproszê na maila - dostosujê do swoich potrzeb.
enceladus [@] gazeta [.] pl

Z góry dziêki.
Gwoli informacji: 4 czerwca odby³a sie (juz druga) rozprawa o odszkodowanie od PPL przed S±dem Okrêgowym. Bylam na rozprawie. Oczywiscie, jeszcze nie ma rozstrzygniêcia. Ale mam pare istotnych uwag:

1. Przes³uchany pan szaw³owski o¶wiadczyl, ¿e do koñca maja wp³ynê³o do PPL 1890 wniosków o wykuplub odszkodowanie. Z tego pozytywnie zaopiniowano..... 5 wniosków. [Sk±din±d wiemy, ¿e oko³o setki dosta³o odpowiedzi odmowne, w¶ród nich osoba, której dzia³ka graniczy z lotniskiem]

2. Roszczenia udokumentowane na dzieñ dzisiejszy opiewaja na kwotê 166 mln z³ (jak wiadomo, PPL mial na odszkodowania 80 mln, potem podobno te kwote podwy¿szy³). Wiele osób jeszcze nie z³o¿y³o ¿adnych wniosków, tylko czeka na rozwój sytuacji i kompletuje dokumenty. Ergo: roszczenia bêd± duzo wieksze.

3. PPL ju¿ sie obawia, ¿e nie podo³a. wobec tego ich prawnicy z³o¿yli wnioski: o oddalenie roszczenia powoda, a tak¿e o - tzw. wspó³uczestnictwo konieczne. Chodzi o to, by skar¿±cy wskaza³ inne podmioty, których dzia³alnosc powoduje ha³as, a wiêc koniecznosc powo³ania obszaru ograniczonego uzytkowania [jakie podmioty? LOT? Lufthansê? BA? - tego nie powiedziano]

4. Fakt, ¿e WSA uchylil roporzadzenie o obszarze ograniczonego uzytkowania, uniemozliwia jedynie ¿±danie wykupu nieruchomo¶ci. Nie uniemozliwia natomiast domagania sie innego rodzaju odszkodowañ, np. o spadek warto¶ci nieruchomo¶ci (w naszym rejonie znaczny, od 20 do 30%).

5. Wnioski:
- nie uniknie sie pój¶cia do s±du, jesli sie chce uzyskac odszkodowanie;
- PPL nie byl przygotowany przede wszystkim na to, ¿e wiele osób bêdzie sie domagaæ odszkodowañ, wiêc nie ma dosæ kasy;
- nie zmienia to faktu, ¿e oficjalnie og³ósili rozpoczêcie budowy drugiego terminala, a wiêc licz± na to, ¿e sie jakos wykrêc± od p³acenia;
- w³adze w naszym kraju nawet najs³uszniejsze przepisy prawa mog± obróciæ przeciwko tym, których mia³y one os³aniaæ;
- w³adze s± przyzwyczajone do tego, ¿e ludzie nie korzystaja ze swoich uprawnieñ, ba, licza na to, ¿e sie nam nie bêdzie chcia³o.

Dalsze wnioski wyci±gnijcie sobie sami.

Ze swojej strony obiecuje, ¿e bêd± donosiæ o dalszym rozwoju sytuacji

Pzdr Yokohama
Yokohama napisa³(a):
- w³adze w naszym kraju nawet najs³uszniejsze przepisy prawa mog± obróciæ przeciwko tym, których mia³y one os³aniaæ;
- w³adze s± przyzwyczajone do tego, ¿e ludzie nie korzystaja ze swoich uprawnieñ, ba, licza na to, ¿e sie nam nie bêdzie chcia³o.

W dba³o¶ci o apolityczno¶æ forum proszê o umo¿liwienie w przysz³o¶ci u¿ytkownikom forum wyci±gniêcie tak¿e tego typu wniosków we w³asnym zakresie i niezamieszczanie ich w swoich postach. Uprzejmie dziêkujê.
kuba napisa³(a):
W dba³o¶ci o apolityczno¶æ forum proszê o umo¿liwienie w przysz³o¶ci u¿ytkownikom forum wyci±gniêcie tak¿e tego typu wniosków we w³asnym zakresie i niezamieszczanie ich w swoich postach. Uprzejmie dziêkujê.
Ale dlaczego? forum jest platforma wymiany my¶li. Od apolitycznosci to sa dziennikarze, a to jest forum dyskusyjne
Pozdrawiam
Andrzej
kuba napisa³(a):Yokohama napisa³(a):
- w³adze w naszym kraju nawet najs³uszniejsze przepisy prawa mog± obróciæ przeciwko tym, których mia³y one os³aniaæ;
- w³adze s± przyzwyczajone do tego, ¿e ludzie nie korzystaja ze swoich uprawnieñ, ba, licza na to, ¿e sie nam nie bêdzie chcia³o.

W dba³o¶ci o apolityczno¶æ forum proszê o umo¿liwienie w przysz³o¶ci u¿ytkownikom forum wyci±gniêcie tak¿e tego typu wniosków we w³asnym zakresie i niezamieszczanie ich w swoich postach. Uprzejmie dziêkujê.

Przykto mi, ale nie mogê sie zgodziæ z Twoj± opini±. Nie byl to atak na prezydenta, premiera czy jakakolwiek opcje polityczna, tylko stwierdzenie faktu. Ustawê "Prawo ochrony ¶rodowiska", zgodnie z nazw±, uchwalono w celu ochrony ¶rodowiska, równie¿ ¶rodowiska ludzkiego, mieszkañców ró¿nych zagrozonych terenów. Je¿eli faktycznie s³u¿y ona tylko jako podk³adka do tego, by inwestor (tu: PPL) móg³ wybudowac to, co zamierza, a nie daje realnych gwarancji ochrony poszkodowanym mieszkañcom (PPL w majestacie prawa nie p³aci odszkodowañ) - to jak to inaczej nazwaæ? No jak?

Ca³a nadzieja w niezawis³ych s±dach.
I tylko przykro, ¿e zmuszeni jeste¶my w³óczyc siê po s±dach, zamiast zaj±æ czym¶ bardziej sensownym. To jest niestety powazna wada naszej rzeczywisto¶ci i istotna przeszkoda w tworzeniu spo³eczeñstwa obywatelskiego. Wola³abym zabiegaæ o zbudowanie np. parku lub ochrone np. zabytkowej karczmy, a nie u¿eraæ sie w s±dach bez ¿adnej pewno¶ci sukcesu. Ale co¿, nie ma wyj¶cia, jestesmy zepchniêci do naroznika. Wy te¿.
Yokohama napisa³(a):4. Fakt, ¿e WSA uchylil roporzadzenie o obszarze ograniczonego uzytkowania, uniemozliwia jedynie ¿±danie wykupu nieruchomo¶ci. Nie uniemozliwia natomiast domagania sie innego rodzaju odszkodowañ, np. o spadek warto¶ci nieruchomo¶ci (w naszym rejonie znaczny, od 20 do 30%).

Mo¿e moje pytanie wyda Ci siê niem±dre( ale wybacz mi je, bo nie znam siê na tych sprawach ). Jaka jest podstawa prawna do ¿±dania odszkodowañ w sytuacji, gdy zosta³ uchylony obszar ograniczonego u¿ytkowania? Pytam tak z ciekawo¶ci, bo mnie ta sprawa zainteresowa³a.

Dziêki za info.
Podstaw± prawn± jest:
1. Fakt, ¿e dzia³alno¶æ PPL powoduje przekroczenia norm, przede wszystkim norm ha³asu, obowi±zuj±cych na terenie Warszawy
2. "Prawo ochrony ¶rodowiska" z dn. 27.04.2001, Dz. U. Nr 62 poz.627, a w szczególnosci art. 7 (Kto powoduje zanieczyszczenie srodowiska, ponosi koszty usuniecia skutków tego zanieczyszczenia), art. 139 (Przestrzeganie wymagañ ochrony ¶rodowiska zwi±zanych z eksploatacj± dróg (...) lotnisk i portów zapewniaja zarz±dzaj±cy tymi obiektami), art. 129 (Je¿eli w zwiazku z ograniczeniem sposobu korzystania z nieruchomosci korzystanie z niej w dotychczasowy sposób sta³o sie niemozliwe lub istotnie ograniczone, w³a¶ciciel nieruchomosci mo¿e z±dac wykupienia nieruchomosci lub jej cze¶ci /.../ odszkodowania za poniesiona szkodê; szkoda obejmuje róewniez zmniejszenie wartosci nieruchomo¶ci), art. 322 (Do odpowiedzialnosci za szkody spowodowane oddzia³ywaniem na srodowisko stosuje sie przepisy Kodeksu Cywilnego)
3. Kodeks Cywilny, art. 144 (niestety, nie mam go teraz pod reka i nie moge zacytowac) oraz inne artyku³y, wskazuj±ce na odpowiedzialno¶æ zanieczyszczaj±cego ¶rodowisko.
4. Oczywiscie, szkode trzeba udowodnic. W tym celu, aby ubiegac sie o odszkodowanie, trzeba sporzadzic operat - wycene wartosci nieruchomosci oraz spadku wartosci wskutek dzia³alno¶ci pozwanego. Wycene sporz±dzaj± biegli rzeczoznawcy maj±tkowi.
5. Mozna tez udowodnic szkode za pomoc± argumentów medycznych (bogata literatura na temat szkodliwosci ha³asu na zdrowie cz³owieka)
6. Przekroczenia norm mozna udowodnic chocby na podstawie badañ wykonanych na zlecenie PPL, albo zlecic ekspertyze na w³asny koszt, albo na koszt s±du (zap³aci strona przegrywaj±ca proces)
7. gdy nie ma obszaru ograniczonego uzytkowania, a np. w³adze samorz±dowe wprowadzaj± ograniczenia (zakaz budowy, nakaz wiekszej izolacyjnosci ¶cian budynków itd.), wtedy mozna pozwaæ w³adze. W wypadku wygranej jednak oka¿e sie, ¿e (w cze¶ci) sami, z w³asnych podatków, sfinansujemy sobie odszkodowanie
Yokohama napisa³(a):Podstaw± prawn± jest:
1. Fakt, ¿e dzia³alno¶æ PPL powoduje przekroczenia norm, przede wszystkim norm ha³asu, obowi±zuj±cych na terenie Warszawy
2. "Prawo ochrony ¶rodowiska" z dn. 27.04.2001, Dz. U. Nr 62 poz.627, a w szczególnosci art. 7 (Kto powoduje zanieczyszczenie srodowiska, ponosi koszty usuniecia skutków tego zanieczyszczenia), art. 139 (Przestrzeganie wymagañ ochrony ¶rodowiska zwi±zanych z eksploatacj± dróg (...) lotnisk i portów zapewniaja zarz±dzaj±cy tymi obiektami),
3. Kodeks Cywilny, art. 144 (niestety, nie mam go teraz pod reka i nie moge zacytowac) oraz inne artyku³y, wskazuj±ce na odpowiedzialno¶æ zanieczyszczaj±cego ¶rodowisko.

Dziêki za wyja¶nienia.

Teraz ju¿ rozumiem, chodzi ci o immisje i ew. szkody wyrz±dzane przez ju¿ istniej±ce lotnisko. ( a przy rozbudowie tych uci±¿liwo¶ci mo¿e byæ wiêcej ).

Yokohama napisa³(a): 4. Oczywiscie, szkode trzeba udowodnic. W tym celu, aby ubiegac sie o odszkodowanie, trzeba sporzadzic operat - wycene wartosci nieruchomosci oraz spadku wartosci wskutek dzia³alno¶ci pozwanego. Wycene sporz±dzaj± biegli rzeczoznawcy maj±tkowi.
5. Mozna tez udowodnic szkode za pomoc± argumentów medycznych (bogata literatura na temat szkodliwosci ha³asu na zdrowie cz³owieka)
6. Przekroczenia norm mozna udowodnic chocby na podstawie badañ wykonanych na zlecenie PPL, albo zlecic ekspertyze na w³asny koszt, albo na koszt s±du (zap³aci strona przegrywaj±ca proces)

¯mudna praca Chyba jeszcze przez d³ugi czas bêdziemy mogli pasjonowaæ siê Twoimi relacjami z rozpraw ¯yczê powodzenia w walce.

Yokohama napisa³(a): 7. gdy nie ma obszaru ograniczonego uzytkowania, a np. w³adze samorz±dowe wprowadzaj± ograniczenia (zakaz budowy, nakaz wiekszej izolacyjnosci ¶cian budynków itd.), wtedy mozna pozwaæ w³adze. W wypadku wygranej jednak oka¿e sie, ¿e (w cze¶ci) sami, z w³asnych podatków, sfinansujemy sobie odszkodowanie

Ja jestem optymistk± i wierzê, ¿e ten czarny scenarisz siê nie spe³ni.

Mam nadziejê, ¿e obszar ograniczonego u¿ytkowania powstanie. A wtedy bêdzie podstawa do dochodzenia odszkodowañ, czy ewentualnych wykupów w oparciu o art. 136 Prawa ochrony ¶rodowiska. Te¿ trzeba powalczyæ i szkodê wykazaæ, ale chyba jest trochê ³atwiej

A tak przy okazji, czy s±d rozpatrzy³ ju¿ skargê na decyzjê dotycz±c± pozwolenia na budowê terminalu 2 i rozbudowê terminalu 1?

Yokohama napisa³(a): art. 129 (Je¿eli w zwiazku z ograniczeniem sposobu korzystania z nieruchomosci korzystanie z niej w dotychczasowy sposób sta³o sie niemozliwe lub istotnie ograniczone, w³a¶ciciel nieruchomosci mo¿e z±dac wykupienia nieruchomosci lub jej cze¶ci /.../ odszkodowania za poniesiona szkodê; szkoda obejmuje róewniez zmniejszenie wartosci nieruchomo¶ci), art. 322 Do odpowiedzialnosci za szkody spowodowane oddzia³ywaniem na srodowisko stosuje sie przepisy Kodeksu Cywilnego)

To ja mo¿e tylko dodam, ¿e do roszczeñ opisanych w art. 129-134 oraz 135-136 Prawa ochrony ¶rodowiska nie stosuje siê kodeksu cywilnego, gdy¿ art. 322 Prawa ochrony ¶rodowiska odsy³a do kc tylko w takim zakresie, jaki nie jest uregulowany w tej ustawie.

Mam nadziejê, ¿e Ciê nie zamêczam ale mam jeszcze jedno pytanie -

Napisa³a¶, ¿e powo³ujecie siê w s±dzie na art 129 Prawa ochrony ¶rodowiska, wiêc zaciekawi³o mnie, jaki akt prawa miejscowego wymieniasz w pozwie w zwi±zku z tym przepisem. ( bo w ust 4 art. 129 mówi siê o okresie 2 lat od wej¶cia w ¿ycie aktu prawa miejscowego powoduj±cego ograniczenie sposobu korzystania z nieruchomo¶ci). Dziêki za odpowied¼.

pozdrawiam

Ps Mam nadziejê, ¿e nie z³o¶cisz siê, ¿e tak Ciê podpytujê. NIestety mieszkam w zasiêgu oddzia³ywania lotniska, wiêc jest to zwyk³a babska ciekawo¶c.

S± jednak z tego 2 korzy¶ci: 1. przyczyniamy siê do rozwoju forum 2. dziêki Twoim wyja¶nieniom relacje z rozprawy bêd± dla mnie i innych ma³ych ¿uczków bardziej zrozumia³e
Co do aktu prawa miejscowego, to, rzecz jasna, dotyczy to planów zagospodarowania. W (wygas³ych juz) planach zagospodarowania wprowadzone by³y istotne ograniczenia w zagospodarowaniu terenu (np. ludziom wpisywano do pozwolen na budowe warunek dot. izolacyjnosci scian itp. oraz klauzule dot. sasiedztwa lotniska i nadmiernego ha³asu). Teraz planów nie ma, ale powstaje (ma powstac bodaj do pa¼dziernika br.) studium zagospodarowania przestrzennego Warszawy. W³adze WarszAwy maj± tu nie lada dylemat, bo jesli nie ma OOU, to nie wiedz±, co wpisac w studium. Wpisza ograniczenia, to wezm± na siebie ryzyko roszczen s±dowych. Ustawa nakazuje sporz±dzenie studium i planów, wiêc nie da sie zbyt d³ugo chowac g³ówy w piasek. Dlatego dla Kaczyñskiego, paradoksalnie, wygodniejsze jest powstanie OOU, które zrzuca odpowiedzialno¶c na PPL. Dla PPL, byc mo¿e, wygodniejsze by³oby uchylenie OOU (istnieje teoria spiskowa, wedle której wojewoda celowo wyda³ rozporz±dzenie o OOU tak kiepskie, by sie bez trudu da³o je uchyliæ, oczywiscie po wydaniu pozwolenia na budowe dla terminali).

Dla nas, mieszkañców, OOU nie jest korzystne. Nie jest, bo - nie ³ud¼my sie - nie mamy co liczyc na pe³ne odszkodowania. Juz dzis suma roszczen przekracza o 100% planowana kwotê, a jeszcze mnóstwo osób nie z³o¿y³o do PPL ¿adnych wniosków. Przedsiêbiorstwo tego ciê¿aru nie jest w stanie ud¼wign±æ, mo¿e co najwy¿ej upa¶æ. Pój¶cie do s±du niesie ze soba ryzyko, ¿e uzyskamy prawo do odszkodowania, które bêdzie nie¶ci±galne.

Co do zastosowania KC wobec PO¦ - oczywiscie, ¿e sie stosuje KC, bo brak jest rozporz±dzeñ wykonawczych do przepisów PO¦, równiez art. 129-136. Porty Lotnicze na to licz±: np. wniosek o wskazanie innych firm odpowiedzialnych za ha³as.
KC stosuje sie zw³aszcza do przepisów ogolnych PO¦ (np. art 7), gdzie mowa jest o odpowiedzialnosci zanieczyszczaj±cego.

Nigdy nie mówi³am, ¿e jest to sprawa prosta. Jasne, ¿e z boku wygl±da to tak, jakby sie mucha (no, stado much) porywa³o na s³onia. Wiadomo, ¿e PPL to przedsiêbiorstwo pod specjalnym nadzorem. Wiadomo, ¿e nie stac ich na odszkodowania, ale stac na gromade prawników. Czy to ma znaczyc, ¿e mamy sie poddac i pogodzic z sytuacj±? Nic z tego! Mam nadzieje, ¿e wiêkszosc mysli podobnie.
W ka¿dym razie uwa¿am za prawid³owe postepowanie dwutorowe: próbe likwidacji przyczyn poprzez podwa¿anie rozporz±dzenia o OOU oraz pozwolenia na budowê oraz lpróbe likwidacji skutków poprzez badanie, jak i jakim kosztem mozna dochodzic roszczeñ, oraz informowanie o tym wszystkich zainteresowanych.
Sama równiez licze na wszelkie wskazówki, dobre rady czy interpretacje prawne ze strony innych pokrzywdzonych czy sympatyków. Wspolnym wysi³kiem nawet muchy moga dac rade s³oniowi. A prawo jest po naszej stronie.

Pzdr Yokohama

P.S. Pozew w sprawie pozwolenia na budowe terminali dotar³ wreszcie do s±du (GINB przetrzyma³ go równo miesi±c), dosta³ numer i czeka na wyznaczenie terminu. Kiedy? Tego nie wie nikt, chyba nawet sam s±d nie wie. Ale kiedys bêdzie.
Yokohama napisa³(a):Czy to ma znaczyc, ¿e mamy sie poddac i pogodzic z sytuacj±? Nic z tego! Mam nadzieje, ¿e wiêkszosc mysli podobnie.
W ka¿dym razie uwa¿am za prawid³owe postepowanie dwutorowe: próbe likwidacji przyczyn poprzez podwa¿anie rozporz±dzenia o OOU oraz pozwolenia na budowê oraz lpróbe likwidacji skutków poprzez badanie, jak i jakim kosztem mozna dochodzic roszczeñ, oraz informowanie o tym wszystkich zainteresowanych.

Na pewno nie mo¿na siê poddaæ. Na pewno nale¿y walczyæ na ró¿ne sposoby. A ja trzymam za was kciuki
Poni¿ej cytujê wypowied¼ go¶cia, zamieszczon± na forum Pogodne Skorosze - domy¶lam siê, ¿e zrobi³ to przez pomy³kê.
Swoj± drog± wszystkich go¶ci zachêcam do rejestracji. Jako zarejestrowani u¿ytkownicy, bez problemu bêdziecie mogli pisaæ na forach ogólnoskoroszewskich.

Anonymous napisa³(a):Zastanawiam siê kogo autor artyku³u na stronie startowej chce wprowadziæ w b³±d, Przecie¿ to nie PLL LOT rozbudowuje lotniska, buduje terminale , a PPL czyli Przedsiêbiorstwo Pañstwowe Porty LOtnicze, ró¿nica jest naprawdê kolosalna, LOT za korzystanie z wszystkiego na lotnisku musi s³ono p³aciæ.
Witam
Mam pewne w±tpliwo¶ci dotycz±ce wyznaczenia OOU. Jak my¶lê, podczas wyznaczania wpsomnianego obszaru przyjêto jakies za³o¿enia. Z pewno¶ci± podzia³ na strefy zosta³ dokonany na jakiej¶ podstawie.
Jednak obserwuj±c startuj±ce samoloty zauwa¿am, ¿e co samolot, to inne sposoby startu. Niektóre z nich szybko wznosz± siê do góry dziêki czemu ha³as jest zno¶ny. Inne za¶ jakby celebrowa³y ten moment, chc±c aby mieszkañcy mogli d³u¿ej rozkoszowaæ siê hukiem. Nie wspomnê tu sytuacji, gdy sa niskie chmury lub mg³y. Wówczas piloci w ogóle nie maj± lito¶ci.
I tu wrócê do pocz±tku. Czy takie zachowania nie mog± byæ podstaw± do zanegowania sensu istnienia stref, a co z tego wynika, mo¿liwo¶ci± wywalczenia odszkodowania

Micha³
No przecie¿ granice stref, podstawy wyznaczania granic i brak przestrzegania obowi±zuj±cych procedur startów i l±dowañ to fundamentalne kwestie, na podstawie których s±d uchyli³ OOU.

Dwa problemy:
- ca³o¶æ materia³u badawczego dotycz±cego ha³asu, norm ha³asu i przekraczania tych norm pochodzi od PPL, które ma stosown± aparature badawcz± (us³ugi wykonuje dla nich prywatna firma SVANTEK). By³óby bardzo wskazane zatrudnic firme SVANTEK, aby wykona³a stosowne pomiary ha³asu na wniosek innego podmiotu, bo - jak wiadomo - wyniki badañ i metodyke badañ dobiera sie czesto pod zamawiaj±cego. Czy nas na to staæ? Od razu mówiê, ¿e nie staæ. Móg³by to zrobiæ i sfinansowac samorz±d, rozmawialismy na ten temat - bezskutecznie
- sprawa przestrzegania procedur startów i l±dowañ, w³±czania autoreversów zwiekszaj±cych ha³as, przestrzegania k±ta wznoszenia sie samolotów i trasy nalotów i dolotów - nie ma z kim rozmawiac na ten temat. W³adze warszawy sie na tym nie znaj±, wojewoda - szkoda gadaæ, PPL nie rozmawia, a jak rozmawia, to sie wykrêca jak piskorz. Powiedzmy sobie wprost: ten zespó³ zagadnien pozostaje poza kontrol±. PPL kontroluje sam siebie. Powinny sie tym zaj±æ: wydzial ochrony ¶rodowiska urzêdu wojewódzkiego (który zamiast tego zajmuje siê forsowaniem oou w znanej nam postaci) lub Ministerstwo ¦rodowiska (GIO¦). Pisalismy, otrzymalismy uprzejma odpowied¼ i nic poza tym.

Zawsze mo¿na zg³osic potrzebê zbadania sprawy przekroczenia norm ha³asu do Wojewódzkiego Inspektora Ochrony ¶rodowiska, ul. Bartycka. Na wniosek chocby prywatnej osoby WIO¦ zamontuje stosowna aparaturê i przez jakis czas (kilka - kilkana¶cie dni) bêdzie robi³ pomiary. Jest przekroczenie - mozna i¶æ do s±du i ¿±daæ odszkodowania b±d¼ zaprzestania przekraczania norm.
GW - http://miasta.gazeta.pl/warszawa/1,34862,2377406.html
Yokohama!! Mam ma³e pytanko,czy ju¿ wiadomo, kiedy bêdzie rozpoznana ta sprawa??

Arnika" w dniu 16.06.2004r napisa³(a):A tak przy okazji, czy s±d rozpatrzy³ ju¿ skargê na decyzjê dotycz±c± pozwolenia na budowê terminalu 2 i rozbudowê terminalu 1?

Yokohama w dniu 16.06.2004r napisa³(a):Pozew w sprawie pozwolenia na budowe terminali dotar³ wreszcie do s±du (GINB przetrzyma³ go równo miesi±c), dosta³ numer i czeka na wyznaczenie terminu. Kiedy? Tego nie wie nikt, chyba nawet sam s±d nie wie. Ale kiedys bêdzie.

ps a mo¿e by³a ju¿ gdzie¶ informacja o tym, a ja to przeoczy³am
Skargê z³o¿ylismy pod koniec maja na rêce GINB. GINB przes³a³ ja do s±du najpó¼niej jak móg³, czyli pod koniec czerwca. Do wrzesnia trwa³y sprawy proceduralne, uiszczanie wpisów (za ka¿dego skar¿±cego oddzialnie) itp. wyjasnianie szczegó³ów.
Na termin rozpatrzenia skargi jeszcze czekamy, wiêc nie potrafie podac nic konkretnego.

Wczorajszy wyrok NSA, utrzymuj±cy w mocy postanowienie o uchyleniu obszaru ograniczonego uzytkowania, stanowi podstawê prawn± do tego, by pozwolenie na budowe przynajmniej zawiesic, a moze nawet uchyliæ (kiedy je wydawano, oou by³o wymogiem koniecznym do wydania pozwolenia na budowê). S±dz±c z tego, co mówia przedstawiciele wojewody, znowu szykuje sie jakies szachrajstwo, które pewnie znów bêdzie trzeba zaskar¿aæ.
Yokohama napisa³(a):Ze swojej strony obiecuje, ¿e bêd± donosiæ o dalszym rozwoju sytuacji
No to trzymam ciê za s³owo I dlatego o¶mielam siê zapytaæ, co dzieje siê w tej sprawie?

Yokohama 13 czerwca 2004r napisa³(a):Gwoli informacji: 4 czerwca odby³a sie (juz druga) rozprawa o odszkodowanie od PPL przed S±dem Okrêgowym. Bylam na rozprawie. Oczywiscie, jeszcze nie ma rozstrzygniêcia

Arnika napisa³(a):Jaka jest podstawa prawna do ¿±dania odszkodowañ w sytuacji, gdy zosta³ uchylony obszar ograniczonego u¿ytkowania?

Yokohama napisa³(a):Podstaw± prawn± jest:
1. Fakt, ¿e dzia³alno¶æ PPL powoduje przekroczenia norm, przede wszystkim norm ha³asu, obowi±zuj±cych na terenie Warszawy (....)
3. Kodeks Cywilny, art. 144 (niestety, nie mam go teraz pod reka i nie moge zacytowac) oraz inne artyku³y, wskazuj±ce na odpowiedzialno¶æ zanieczyszczaj±cego ¶rodowisko(...).

Mieszkam w zasiêgu oddzia³ywania lotniska, wiêc mnie Twoje relacje zaciekawi³y, bêdê wdziêczny za info o rozwoju wydarzeñ.
OK. Porozumienie Stowarzyszeñ zbiera siê w najbli¿szych dniach, by opracowaæ strategiê dalszego dzia³ania. Zamierzamy przygotowaæ siê do wytaczania procesów o odszkodowania dla mieszkañców OOU z powodu wieloletniego przekraczania norm ha³asu, procesu (lub mo¿e da sie polubownie) o przywrócenie stanu ¶rodowiska (tj. ograniczenie lotów do takiego poziomu, ¿e normy nie bêda przekraczane). Mamy zamiar wywalczyæ udzia³ spo³eczny w tworzeniu nowego rozporz±dzenia (zgodnie z prawem oou powinno powstaæ z uwagi na istnienie i oddzia³ywanie lotniska), o ile wojewoda bêdzie je tworzyæ.
Yokohama napisa³(a): Zamierzamy przygotowaæ siê do wytaczania procesów o odszkodowania dla mieszkañców OOU z powodu wieloletniego przekraczania norm ha³asu, procesu (lub mo¿e da sie polubownie) o przywrócenie stanu ¶rodowiska (tj. ograniczenie lotów do takiego poziomu, ¿e normy nie bêda przekraczane).

A czy zakoñczy³a siê ju¿ w SO sprawa o odszkodowanie, o której pisa³a¶ w tym w±tku (pamiêtam, ¿e opisywa³a¶ 2 rozprawy) I jakie ewentualnie zapad³o rozstrzygniêcie
Jeszcze nie.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • wyciskamy.pev.pl
  • img
    \