Pary_anime
Obecny stan edukacji nie jest na zadawalaj±cym poziomie. Przy obecnych technologiach oraz narzêdziach mo¿emy zrobiæ wiêcej. Narastaj±ca ilo¶æ informacji bombarduje nas z ka¿dej strony. Zwykle to czego nas ucz± w szkole ju¿ jest nieaktualne. Sposoby nauki s± przestarza³e. Najdziwniejsze jest to ¿e szko³a niemczy nas jak siê uczyæ. Przy obecnych osi±gniêciach mo¿na by by³o zreformowaæ system edukacji.
Oto moja wizja „edukacji XXI” wieku:
Proponujê REWOLUCJE!
Zmiana systemu edukacji i jego reorganizacja jest kluczowym czynnikiem wp³ywaj±cym nie tylko na rozwój m³odych ludzi, wp³ywa ona na wszystkie p³aszczyzny ¿ycia.
Za³ó¿my, ¿e m³ody cz³owiek koñcz±cy szkolê ¶redni±, potrafi p³ynnie pos³ugiwaæ siê
3 jêzykami, b³yskawicznie przyswaja informacje, czyta fotograficznie, umie panowaæ nad swoimi emocjami, zna siê bardzo dobrze na finansach, potrafi zarz±dzaæ czasem , z rado¶ci± i zaanga¿owaniem rozwija swoje pasje i widzi ¶wiat przez ró¿owe okulary.
Jak my¶licie co by siê sta³o?
Otwieranie siê wiêkszej ilo¶ci firm czyli b³yskawiczny rozwój gospodarki Polski, powiêkszenie siê grona naukowców i co za tym idzie rozwój nauki i nowych technologii,
zmniejszenie siê bezrobocia, praktycznie zniwelowanie stanów depresyjnych i za³amañ nerwowych. Reasumuj±c – ogólna poprawa ¿ycia.
Maj±c tê wizjê przed oczyma, musimy zacz±æ dzia³aæ w tym kierunku!
Reforma systemu edukacji to bardzo z³o¿ona sprawa.
Aby j± dobrze i efektywnie dokonaæ trzeba zaanga¿owania wielu osób, mnóstwo chêci i edukacji ze strony ca³ego spo³eczeñstwa zwi±zanego z edukacj± m³odego cz³owieka.
Pocz±wszy od rodziców, poprzez nauczycieli skoñczywszy na samych uczniach.
1.Najwa¿niejsz± spraw± w systemie edukacyjnym to u¶wiadomienie ludzi o ich potencjale,
O mo¿liwo¶ciach jakie maj± , jakie ma ich mózg. ¯eby m³ody cz³owiek zaczynaj±c edukacje by³ przekonany o tym ¿e mo¿e zrobiæ wszystko. ¯e jego mózg jest idealn± maszyn± maj±c± nieograniczone mo¿liwo¶ci. Aby m³ody cz³owiek przychodz±c do szko³y by³ przekonany ¿e jest wstanie zrobiæ wszystko.
(Aby tego dokonaæ trzeba rodzicom, nauczycielom i wszystkim ludziom zwi±zanym z edukacj± wypleniæ z³e przekonania na temat mo¿liwo¶ci cz³owieka –
Aby to osi±gn±æ powinno siê organizowaæ dla nauczycieli kursy z rozwoju osobistego.
*Dla ludzi którzy jeszcze nie ucz± w szko³ach i zamierzaj± to robiæ ( tzn. s± na studiach pedagogicznych) powinno siê tak¿e organizowaæ rozmaite kursy z rozwoju osobistego.
2.Nastêpn± najistotniejsz± sprawa jest odpowiednie nastawienie nauczyciela do ucznia i na odwrót. Pomiêdzy uczniem a nauczycielem powinna wystêpowaæ relacja partnerska. Takie podej¶cie poprawi jako¶æ i sposób uczenia siê.
3.Szko³y zwykle ucz± tak zwanej „wiedzy akademickiej” tzn. wiedzy teoretycznej.
Uczeñ nie ma mo¿liwo¶ci zastosowania jej w praktyce, co sprawa ¿e nie mo¿e jej
„odczuæ zmys³ami”, przez co jest ona dla niego nudna i trudna w zapamiêtaniu.
Szko³a powinna uczyæ wiedzy praktyczniej czyli takiej , któr± mo¿emy wykorzystaæ
w ¿yciu.
*Natomiast je¶li uczy siê czego¶ z czym nie na co dzieñ mamy kontakt( np. do¶wiadczenia fizyczne lub chemiczne) uczniowie powinni sami je wykonywaæ.
Zgodnie z powiedzeniem Konfucjusza:
„S³yszê i zapominam, widzê i pamiêtam, robie i rozumiem”
4.W szkole jest du¿o przedmiotów, które uaktywniaj± lew± pó³kulê mózgow±, a ma³o , które praw±. Jak wiadomo prawa pó³kula jest „troszeczkê” lepsza ( tzn. ponad 10 mld razy ).
Aby sprawnie po³±czyæ wykorzystywanie obydwu pó³kul trzeba wprowadziæ nowe rodzaje zajêæ.
a) Muzyka ( na zaawansowanym poziomie) – ka¿da osoba w szkole powinna na pocz±tku nauki wybieraæ sobie instrument i w ramach lekcji muzyki rozwijaæ siê w tym kierunku. (Osoby graj±ce na instrumentach uruchamiaj± zupe³nie nowe p³aty mózgowe, przez co wykorzystuj± lew± pó³kule, która powiêksza mo¿liwo¶ci uczenia siê i przyswajania wiedzy)
b) Plastyka – rozwijamy nasz± kreatywno¶æ i wyobra¼niê oraz uruchamiamy praw± pó³kule.
c) Zajêcia z Kinezjologii Edukacyjnej – æwiczenia wykonywane by³yby przed rozpoczêciem nauki. Kinezjologia edukacyjna przestawia mózg na wy¿sze obroty.
d) Zajêcia z kreatywnego my¶lenia – rozwija³y by zdolno¶ci twórcze uczniów.
e) Szybkie czytanie i fotograficzne czytanie – nie trzeba mówiæ ile korzy¶ci by to da³o.
f) Zajêcia z systemów nauki – trzeba nauczyæ ludzi jak siê uczyæ i robiæ to efektywnie.
Na takich zajêciach uczono by wykorzystywaæ :
- Odpowiednie nastawienie do nauki ( afirmacje i wizualizacje )
- Mapy My¶li
- GSP (G³ówny System Pamiêciowy)
- Metody Relaksacyjne
– Metody Koncentracji
g) Przedsiêbiorczo¶æ – ta lekcja poleg³a by na spotkaniach z przedsiêbiorcami,
prawnikami, biznesmenami, urzêdnikami skarbowymi itp.
G³ównym celem tego rodzaju zajêæ by³o by przygotowanie do za³o¿enia w³asnej
firmy oraz nauki wszystkiego co z ni± jest zwi±zane tzn.
jakie s± rodzaje dzia³alno¶ci gospodarczej, gdzie ja zarejestrowaæ, jak rozliczaæ siê z ZUS-em oraz jak przy znajomo¶ci prawa efektywnie j± rozwin±æ itp.
h) Zajêcia z psychologii – polega³y by na spotkaniach z psychologami, terapeutami, trenerami NLP, hipnotyzerami itp. Uczono by miedzy innymi:
– ³atwiejszego osi±gania celów
– panowania nad stresem
– autohipnozy
-wprowadzania siê w pozytywne stany emocjonalne
– nauki podczas snu
i) Zajêcia z relacji miêdzyludzkich – wynikiem tego by³a by lepsza komunikacja oraz przyja¼niejsza atmosfera w szko³ach.
j) Nauka jêzyka obcego poprzez zastosowanie elementów NLP i hipnozy przez co nauka w komunikatywnym stopniu w 3 miesi±ce jêzyka by³aby czym¶ normalnym i oczywistym. Obecnie znajomo¶æ kilku jêzyków jest ( jak dobrze wiemy) bardzo przydatna.
k) Mo¿na równie¿ uczyæ pisania obydwoma rêkoma. Dla praworêcznych pisanie lew± rêk± uruchomi praw± pó³kule mózgow±, a leworêcznych – lew±.
Zapewni to tak¿e spójno¶æ dzia³ania i my¶lenia 2 pó³kulami naraz.
5.W szko³ach uczyliby psychologowie, trenerzy rozwoju osobistego, NLP-owcy,
Hipnotyzerzy, przedsiêbiorcy, prawnicy, urzêdnicy skarbowi oraz odpowiednio przeszkoleni nauczyciele.
W szkole rozwijane by by³y :
Inteligencja finansowa
Inteligencja emocjonalna
Inteligencja socjalna
Nauczyciele musieli by zmieniæ dotychczasowa ¶rodki dydaktyczne i zamieniæ je na nowe, bardziej efektywne.
Otoczenie – sala wyk³adowa powinna byæ w spokojnych kolorach oraz kolorach relaksuj±cych ( np. zielony)
*Jest dowiedzione naukowo ¿e kolor zielony dzia³a uspakajaj±co i relaksacyjnie.
(stosuje siê to w szpitalach dla lepszej rekonwalescencji pacjentów)
Muzyka w tle – podczas zajêæ lecia³aby cicho muzyka sprzyjaj±ca rozwoju intelektualnemu.
Multitablica – wprowadzenie tego „urz±dzenia” – tablicy pod³±czonej do Internetu z mo¿liwo¶ci± tworzenia interaktywnych lekcji
6. Najwa¿niejszym celem szko³y jest pomoc m³odym ludziom w odkryciu swoich pasji i zainteresowañ. Uwa¿am ¿e to priorytet, poniewa¿ teraz czêsto gdy pytam siê nastolatków:
Jakie masz zainteresowania? Jak masz pasje? Co lubisz robiæ? Co sprawia Ci przyjemno¶æ?
W wiêkszo¶ci wypadków dostaje odpowied¼ : Nie wiem co lubiê robiæ.
Chodzi o to by ka¿dy odkry³ co¶ co kocha robiæ, co¶ takiego co sprawia mu przyjemno¶æ i tylko na s³owo o tym, na jego twarzy rysuje siê wielki u¶miech.
Trzeba do³o¿yæ wszelkich starañ by m³ody cz³owiek pozna³ samego siebie i wykreowa³ swój charakter.
Szko³± powinna kreowaæ atmosferê przyja¼ni i tego ¿eby ka¿dy czu³ siê potrzebny i wyj±tkowy. Trzeba uzmys³owiæ ¿e nauka jest zabaw± ( jak byli¶my mali uczyli¶my siê poprzez zabawê i by³ to najefektywniejszy system nauki). Uczniowie nie mog± podchodziæ do nauki jako do z³a ostatecznego, tylko jak do przyjemnej zabawy. Trzeba zakotwiczyæ w m³odych umys³ach naukê jako przyjemne doznanie.
Stwórzmy razem system , który przeniesie sukces!
Dawajcie swoje pomys³y na reforme edukacji!
Ja bym doda³ naukê o tym, czym W PRAKTYCE jest Bóg, czym W PRAKTYCE jest zbawienie za które umar³ Jezus, czy DLACZEGO ka¿dy mo¿e je osi±gn±æ oraz co powinien zrobiæ ka¿dy cz³owiek je¶li chce je osi±gn±æ. Jest to jakby inteligencja socjalna oraz inteligencja emocjonalna tylko jeszcze przynajmniej szczebel wy¿ej.
W zasadzie to zamieni³bym ca³e ile¶ tam lat edukacji na tak± w³a¶nie naukê . To du¿o bardziej przydatne w ¿yciu, du¿o bardziej praktyczne ni¿ 80% przedmiotów, których siê obecnie w szko³ach naucza. I pewnie kiedy¶ zamieniê .
PS. Nie mylcie tego z religi± chrze¶cijañsk± czy jak±kolwiek religi± albo etyk±, jest to co¶ innego, co¶ bardzo MOCNO zwi±zanego z rozwojem osobistym jako takim, jaki siê zapewne wiêkszo¶ci na tym forum kojarzy .