Pary_anime
Zastosowanie: do zmiany przekonañ
Aby dzia³a³o to najlepiej nale¿y:
• zastosowaæ 3 lub 4 wzorce na raz jeden po drugim – jeden zwykle nie wystarcza.
• do dobrego dzia³ania potrzebny jest silny raport
• nale¿y je wprowadzaæ nie wprost np. stosuj±c cytaty (bezpo¶rednie, po¶rednie), za³o¿enia (wiem, ¿e jeste¶ cz³owiekiem który lubi szczerze rozmawiaæ o…), zwrotami wprowadzaj±cymi (pozwól, ¿e zadam Ci pytanie; jestem bardzo ciekaw) oraz zmiêkczaj±cymi (bardzo, lekko itp.)
Wzorce:
1. Intencja
Jaka jest dla Ciebie inna korzystniejsza intencja tego przekonania które us³ysza³e¶.
np.
przekonanie: Trudno jest dzisiaj zarabiaæ pieni±dze.
jak rozwaliæ: Czy w dzisiejszych czasach chcesz mieæ taki ograniczaj±cy pogl±d?
przekonanie: Ta praca mnie dobija.
jak rozwaliæ: Czyli w ten sposób siê motywujesz do efektywnego dzia³ania, mówi±c takie rzeczy?
2. Konsekwencje
Zwrócenie uwagi na fakt jakie s± konsekwencje g³oszonych przekonañ
np.
przekonanie: Trudno jest dzisiaj zarabiaæ pieni±dze.
jak rozwaliæ: Ka¿dy kto nie zarabia pieniêdzy mówi w ten sposób i zamyka siê na zarabianie pieniêdzy.
przekonanie: Ta praca mnie dobija.
jak rozwaliæ: Czy my¶la³e¶ o tym jakie konsekwencje to niesie ? I ¿e mówi±c w ten sposób odbierasz sobie resztki motywacji do jej wykonywania.
3. Outcome of outcomes
Odpowiada na pytanie jakie s± konsekwencje konsekwencji (z punktu 2)
np.
przekonanie: Trudno jest dzisiaj zarabiaæ pieni±dze.
jak rozwaliæ: Takie przekonanie doprowadza do tego ¿e zamykasz siê na zarabianie pieniêdzy, jest ono oczywi¶cie u¿yteczne dla ludzi którzy nie chc± zbyt wiele od ¿ycia.
przekonanie: Ta praca mnie dobija.
jak rozwaliæ: Czy chcia³by¶ unikn±æ sytuacji w której szef Ciê zwalnia, bo nie spe³niasz jego oczekiwañ, prawdopodobnie bêdziesz musia³ wówczas poszukaæ nowej pracy.
4. Chunk down – rozdrabnianie
Jakie mniejsze elementy wi±¿± siê z tym przekonaniem, ale maj± wiêksze znaczenie
np.
przekonanie: Trudno jest dzisiaj zarabiaæ pieni±dze.
jak rozwaliæ: W ka¿dym kontek¶cie ? A gdyby¶ nagle potrzebowa³ zarobiæ wiêksz± sumê to te¿ by¶ mia³ z tym problem ?
przekonanie: Ta praca mnie dobija.
jak rozwaliæ: Na pewno ? Jeste¶ tego pewien, ¿e siê marnujesz w tej pracy ?
5. Przedefiniowanie – Bardzo u¿yteczna przynajmniej dla mnie
Jakie jest odmienne znaczenie Twojego przekonania ?
np.
przekonanie: Trudno jest dzisiaj zarabiaæ pieni±dze.
jak rozwaliæ: Gdyby zarabianie pieniêdzy by³o trudne to w tym kraju wszyscy chodzili by pieszo, a popatrz ile jest samochodów na ulicach
przekonanie: Ta praca mnie dobija.
jak rozwaliæ: Wiesz co skomplikowana i trudna stajê siê praca gdy masz takie podej¶cie.
6. Chunk up - generalizacja
Zaczynamy generalizowaæ – wchodziæ na poziom wiêkszego uogólnienia.
np.
przekonanie: Trudno jest dzisiaj zarabiaæ pieni±dze.
jak rozwaliæ: Mo¿esz mi powiedzieæ do czego siê to odnosi ? Mo¿esz mi powiedzieæ dlaczego zamykasz siê przed szans± ?
przekonanie: Ta praca mnie dobija.
jak rozwaliæ: A czy ka¿da praca jest dobijaj±ca ? Czy nie warto zatem zmieniæ pracy ?
7. Analogia
Jaki jest inny analogiczny przyk³ad do¶wiadczenia który prowadzi do zupe³nie innych wniosków
np.
przekonanie: Trudno jest dzisiaj zarabiaæ pieni±dze.
jak rozwaliæ: Ponoæ te¿ trudno jest nauczyæ siê jêzyka obcego, a przecie¿ mo¿na siê tego nauczyæ w 6 dni.
przekonanie: Ta praca mnie dobija.
jak rozwaliæ: To tak jak wtedy, gdy masz czego¶ totalnie do¶æ, ale odpoczniesz i nabierasz znowu si³ oraz dystansu do tego do¶wiadczenia.
8. Kontrprzyk³ad – te¿ bardzo go lubiê
Poniek±d odpowiadasz pytaniem na pytanie. Jest to przyk³ad do¶wiadczenia które stanowi odstêpstwo od przekonania.
np.
przekonanie: Trudno jest dzisiaj zarabiaæ pieni±dze.
jak rozwaliæ: Wiesz trochê trudno zgodziæ mi siê Twoim pogl±dem, szczególnie gdy widzê tyle dobrobytu na ulicach.
przekonanie: Ta praca mnie dobija.
jak rozwaliæ: Pokochasz j±, gdy bêdzie Ci brakowaæ pieniêdzy.
9. Apel do wnêtrza
Jak Ty jeste¶ w stanie g³osiæ taki pogl±d ?
np.
przekonanie: Trudno jest dzisiaj zarabiaæ pieni±dze.
jak rozwaliæ: Czy zawsze mówisz o czym¶ o czym nie masz pojêcia ?
przekonanie: Ta praca mnie dobija.
jak rozwaliæ: O ka¿dej pracy tak mówisz, nawet o tej któr± naprawdê lubisz ?
RESZTA JUTRO
Ci±g dalszy...
10. Inny wniosek
Jaki jest inny wniosek który mo¿na zastosowaæ w tym przypadków
np.
przekonanie: Trudno jest dzisiaj zarabiaæ pieni±dze.
jak rozwaliæ: Czy to nie jest tak ¿e po prostu boisz siê zrobiæ pierwszy krok w stronê zarabiania pieniêdzy ?
przekonanie: Ta praca mnie dobija.
jak rozwaliæ: Prawdopodobnie nie chodzi tu o to czy praca Ciê dobija, ale bardziej o fakt ¿e po prostu nie masz odwagi jej zmieniæ
11. Inna hierarchia kryteriów
Jakie kryterium jest o wiele wa¿niejsze ni¿ to przedstawienie w przekonaniu
np.
przekonanie: Trudno jest dzisiaj zarabiaæ pieni±dze.
jak rozwaliæ: Czy dla Ciebie nie jest wa¿niejsze to aby ¿yæ dostatnio i zapewniæ odpowiedni byt swojej rodzinie ni¿ to ¿e ci±gle siê u¿alasz i narzekasz na to ¿e Ci nie wychodzi. Zrób co¶ w koñcu.
przekonanie: Ta praca mnie dobija.
jak rozwaliæ: Co dla Ciebie jest wa¿niejsze g³upia praca czy mo¿liwo¶ci rozwoju w innej
12. Zamiana ramy
Jaka inna perspektywa pozwala spojrzeæ na co¶ inaczej i wyci±gaæ inne wnioski
np.
przekonanie: Trudno jest dzisiaj zarabiaæ pieni±dze.
jak rozwaliæ: Wielu ludzi uwa¿a³o, ¿e na pocz±tku ciê¿ko jest zarabiaæ pieni±dze, ale potem gdy dowiedzieli siê jak to zmienili zdanie.
przekonanie: Ta praca mnie dobija.
jak rozwaliæ: To ¶wietnie, mo¿esz ja w koñcu zmieniæ.
13. Metamodel
Jakie jest przekonanie o tym przekonaniu które mo¿e zmieniæ jego postrzeganie ?
np.
przekonanie: Trudno jest dzisiaj zarabiaæ pieni±dze.
jak rozwaliæ: A znasz kogo¶ kto zarobi³ kasê ?
przekonanie: Ta praca mnie dobija.
jak rozwaliæ: W jakim kontek¶cie konkretnie ta praca Ciê dobija ?
14. Model ¶wiata
Jaka inna perspektywa pozwala spojrzeæ inaczej i wyci±gn±æ inne wnioski
np.
przekonanie: Trudno jest dzisiaj zarabiaæ pieni±dze.
jak rozwaliæ: To co uwa¿asz za trudne, dla innych jest powszechne i dawno posz³o w zapomnienie
przekonanie: Ta praca mnie dobija.
jak rozwaliæ: A dla innych by³a by rajem na ziemi i ca³owali by Ciê po rêkach gdyby¶ chcia³ siê z nimi zamieniæ.
15. Strategia realno¶ci
Jak ¶wiat musia³by wygl±daæ aby taka opinia musia³a by prawdziwa ?
np.
przekonanie: Trudno jest dzisiaj zarabiaæ pieni±dze.
jak rozwaliæ: Na jakiej podstawie tak twierdzisz ? Nie my¶lisz ¿e to jest g³upie i mocno Ciê ograniczaj±ce ?
przekonanie: Ta praca mnie dobija.
jak rozwaliæ: Powiedz mi proszê, gdzie tkwi problem
Tutaj mo¿na te¿ stosowaæ zwroty takie jak: Sk±d wiesz, na jakiej podstawie tak twierdzisz
16. Metafora
Subtelna i skuteczna. Warto u¿yæ metafory która odwo³uje siê bezpo¶rednio do warto¶ci klienta
np.
przekonanie: Trudno jest dzisiaj zarabiaæ pieni±dze.
jak rozwaliæ: Z gówna bata nie ukrêcisz
przekonanie: Ta praca mnie dobija.
jak rozwaliæ: To tak jak robiæ co¶ jest wbrew Tobie, tak jakby¶ by³ pilotem kamikaze albo pasa¿erem Tytanika bez kamizelki ratunkowej.
Baw siê i korzystaj