ďťż

: Regulamin Porządku Domowego

Pary_anime

Regulamin Porządku Domowego

Wbrew pozorom to nie Statut decyduje o jakości życia mieszkańców Wspólnot i Spółdzielni, ale Regulamin Porządku Domowego.

W nim znajdują się wszelkie niezbędne zapisy jak powinni zachowywać się sąsiedzi wobec siebie, tak by życie ze sobą dużych społeczności było znośniejsze.

To tu, w Regulaminie Porządku Domowego, jest zapisane, kiedy wolno i kiedy nie wolno hałasować, jak zajmować się zwierzętami, gdzie parkować, ... Jak powinien zachowywać się Zarząd w przypadku łamania ustalonych zasad i reguł współżycia społecznego, jakie sankcje można nałożyć dla aspołecznych drani.

Bardzo proszę o zgłaszanie takich pomysłów. Dzięki temu będziemy mogli stworzyć kanon zachowań, a nastepnie Regulamin Porządku Domowego, przystający do naszych potrzeb.

Brak dobrze przygotowanego Regulaminu Porządku Domowego, to krok do anarchii i samowoli ludzi nie szanujących innych. Dobry Regulamin Porządku Domowego, to taki, który wyznacza miejsce Zarządów w organizmach zrzeszających właścicieli mieszkań
i ogranicza złym Zarządom mozliwość uchylania się od pracy,
a dobrym Zarządom daje poddstawę do działania w interesie mieszkańców.

Pzdr
Sl@o


REGULAMIN
PORZĄDKU DOMOWEGO
(nieznacznie zmodyfikowany wzór Rzeczpospolitej)

§ 1.
Postanowienia ogólne:

l Do przestrzegania niniejszego Regulaminu obowiązani są właściciele lokali wchodzących w skład nieruchomości wspólnej, osoby wraz z nimi zamieszkałe, najemcy, podnajemcy lub użytkownicy lokali oraz wszelkie inne osoby przebywające na terenie nieruchomości wspólnej.
l Właściciel lokalu ponosi odpowiedzialność za:
    lzachowanie osób, którym oddał swój lokal do używania - zarówno domowników, jak i innych osób korzystających z jego lokalu,
    lprzestrzeganie Regulaminu przez osoby, najemców, podnajemców jego lokalu lub innych użytkowników lokalu oraz przez zaproszonych przezeń gości,
    lpowiadomienia Zarządu Wspólnoty o wynajęciu lub wydzierżawieniu lokalu ze wskazaniem osoby dzierżawcy lub najemcy,
    lzgłoszenie Zarządowi informacji dotyczących zmiany przeznaczenia lokalu z mieszkalnego na użytkowy i odwrotnie oraz ilości osób zamieszkujących lub użytkujących lokal.

l Właściciel lokalu jest zobowiązany powiadomić Zarząd Wspólnoty o wszelkich istotnych zmianach dotyczących jego lokalu, a w szczególności o zmianach w zakresie prawa własności, zmianach umów najmu lub dzierżawy oraz o zmianach liczby osób zamieszkałych lub uprawnionych do korzystania z lokalu.
l Właściciel lokalu jest obowiązany do wskazania adresu dla doręczania korespondencji i telefonu kontaktowego w przypadku wyjazdu przekraczającego 7 dni.

§ 2.
Obowiązki mieszkańców:

lMieszkańcy są zobowiązani dbać o budynek i jego otoczenie oraz chronić je przed dewastacją.
l W przypadku jakiejkolwiek awarii lub nagłych przypadków należy zgłosić je natychmiast dyżurującemu dozorcy oraz Zarządowi, a w razie potrzeby zawiadomić również odpowiednie służby, takie jak: straż pożarna, pogotowie ratunkowe, policja, pogotowie gazowe itp.
l
l W przypadku awarii wywołującej szkodę lub grożącej wywołaniem szkody w nieruchomości Wspólnoty lub w lokalach innych właścicieli lokali, właściciel lokalu lub pełnoletnie osoby reprezentujące jego prawa (w tym najemca lub dzierżawca) są obowiązane do natychmiastowego udostępnienia lokalu w celu usunięcia przyczyn awarii. Jeżeli właściciel lub pełnoletnie osoby reprezentujące jego prawa są nieobecne, albo odmawiają udostępnienia lokalu, Zarząd Wspólnoty ma prawo wejść do lokalu w obecności funkcjonariusza policji lub straży miejskiej, a gdy wymaga to pomocy straży pożarnej, także przy jej udziale.
l Jeżeli otwarcie lokalu nastąpiło pod nieobecność właściciela lub osób pełnoletnich reprezentujących jego prawa - Zarząd Wspólnoty jest obowiązany zabezpieczyć lokal i znajdujące się w nim rzeczy do czasu przybycia właściciela. Z czynności tych sporządza się protokół.
l Właściciel lokalu jest obowiązany do udostępnienia lokalu służbom remontowym w obecności przedstawiciela Zarządu, jeżeli jest to konieczne do przeprowadzenia konserwacji lub remontu urządzeń wspólnych.
l Mieszkańcy są zobowiązani do naprawienia na własny koszt wszelkich szkód powstałych na terenie posesji z ich winy, a w przypadku naprawienia takiej szkody na zlecenie Zarządu, pokrycia kosztów usunięcia szkody na pierwsze wezwanie.
l Mieszkańcy są zobowiązani do utrzymania zamieszkiwanego przez siebie lokalu oraz innych pomieszczeń przez siebie użytkowanych w należytym stanie technicznym i sanitarnym.
l Z zastrzeżeniem postanowień ustępu 7 i 8 bez pisemnego zezwolenia zarządu nie wolno umieszczać na terenie nieruchomości żadnych reklam, szyldów czy ogłoszeń.
l Mieszkańcy, którzy w lokalu znajdującym się w nieruchomości prowadzą działalność gospodarczą mogą umieszczać wymagane prawem oznaczenia tej działalności (szyld firmowy) na zewnątrz budynku w miejscu uzgodnionym z Zarządem, który określi dopuszczalną formę, wymiary i miejsce zainstalowania takiego oznaczenia.
l Do umieszczenia zawiadomień i innych ogłoszeń Wspólnoty Mieszkaniowej oraz spraw związanych z zarządem i administracją nieruchomości przeznaczone są tablice informacyjne na parterze klatki schodowej.

§ 3.
Przepisy porządkowe:

l Wszyscy mieszkańcy, oprócz dbałości o posesję zobowiązani są do wzajemnej pomocy i niezakłócania spokoju innych mieszkańców.
l Cisza nocna obowiązuje w godzinach od 22.00 do 8.00. W tych godzinach nie należy używać urządzeń mogących zakłócić sen użytkowników innych lokali lub w inny sposób powodować hałasu mogącego ten sen zakłócić.
l Trzepanie dywanów może odbywać się w miejscu do tego przeznaczonym w godzinach 8.00 do 22.00.
l Trzymane w lokalu zwierzęta nie mogą powodować zagrożenia życia ani zdrowia ludzi oraz nie mogą zakłócać spokoju. Posiadacze zwierząt domowych są zobowiązani do przestrzegania przepisów sanitarno-epidemiologicznych.
l Balkony powinny być utrzymane w czystości, a skrzynki na kwiaty i donice umieszczane na balkonach winny być umocowane w sposób gwarantujący bezpieczeństwo.
l W pomieszczeniach gospodarczych, korytarzach, na balkonach nie wolno przechowywać motorowerów, motocykli oraz materiałów łatwopalnych, żrących i cuchnących środków chemicznych, materiałów wybuchowych oraz gazu w butlach.
l Pomieszczenia wspólne należy utrzymywać w czystości i porządku, a korzystając z nich, należy przestrzegać przepisów przeciwpożarowych.
l Niedozwolone jest zakładanie gniazd poboru prądu elektrycznego na użytek własny w pomieszczeniach hali garażowej oraz prowadzenie w tych pomieszczeniach działalności usługowej lub produkcyjnej bez uzgodnienia z Zarządem Wspólnoty.
l Ciągów komunikacyjnych nie wolno zastawiać żadnymi przedmiotami, a jeśliby taki fakt miał miejsce z powodu konieczności przeprowadzenia prac remontowych w lokalu, przedmioty te należy usunąć na ustne wezwanie Zarządu Wspólnoty, któregokolwiek z członków tego Zarządu lub Administratora. Niezastosowanie się do tego wezwania może spowodować usunięcie przez Zarząd tych przedmiotów na koszt osoby, która zastawiła nimi ciąg komunikacyjny.
l Parkowanie pojazdów jest dozwolone tylko w miejscach do tego wyznaczonych i odpowiednio oznakowanych. Ustawianie pojazdów na terenie nieruchomości niezgodne z przepisami, na ciągach dla pieszych albo w sposób mogący utrudnić poruszanie się pojazdom specjalnym jest zabronione i może spowodować odholowanie pojazdu, na koszt właściciela pojazdu lub jego posiadacza, na parking strzeżony.
l Każdy posiadacz pojazdu parkującego trwale poza pomieszczeniem w przyziemiu budynku przeznaczonym na cele parkingowe musi otrzymać od Administratora nieruchomości stosowne zezwolenie, po czym zostanie wyznaczone miejsce do stałego parkowania jego pojazdu. Używanie wyznaczonych miejsc do stałego parkowania przez inne osoby (i samochody) bez zgody osób, którym miejsce wyznaczono, jest zabronione.
l Zabrania się trwałego parkowania na terenie nieruchomości samochodów ciężarowych, dostawczych lub pojazdów specjalnych.
l Bezwzględnie zabrania się mycia pojazdów na terenie nieruchomości.
l Zabrania się palenia papierosów w pomieszczeniach wspólnych budynku, a w szczególności w hali garażowej, w pomieszczeniach gospodarczych, na korytarzach i na klatkach schodowych.
l Zaleca się szczególną ostrożność przy wjeździe i wyjeździe z bramy. Wszelkie uszkodzenia spowodowane użytkowaniem pojazdów na terenie posesji obciążają właściciela lokalu, który szkodę spowodował, przy czym mają zastosowanie przepisy § 1 ust. 2.
l Śmieci należy wyrzucać wyłącznie do pojemników umieszczonych na podwórzu w altanie śmietnikowej.
l Usuwanie gruzu po remoncie lokalu odbywa się na koszt właściciela tego lokalu i w sposób uzgodniony z Zarządem Wspólnoty.
l Zabrania się:
l zanieczyszczania wspólnych części budynku i nieruchomości, pisania i drapania na ścianach budynków, uszkadzania koszy na śmieci, niszczenia zieleni,
l malowania ścian wewnętrznych i zewnętrznych stanowiących części wspólne budynków oraz wieszania i przybijania tablic lub przedmiotów bez zezwolenia Zarządu Wspólnoty, urządzania miejsc do zabaw dla dzieci poza miejscami wyznaczonymi przez Zarząd.
l Rodzice lub opiekunowie zobowiązani są dbać, aby dzieci stosowały się do postanowień Regulaminu. Za szkody wyrządzone na terenie nieruchomości przez dzieci odpowiadają ich rodzice lub opiekunowie.
l Zobowiązuje się mieszkańców do nie otwierania drzwi klatek schodowych domofonem osobom nieznanym, w tym także domokrążcom i osobom oferującym usługi mieszkańcom.
l W przypadku uporczywego naruszania Regulaminu przez właściciela lokalu lub osobę reprezentującą jego prawa - Zarząd jest uprawniony do wymierzenia właścicielowi lokalu kary porządkowej w granicach od 100 do 1.000 złotych.

________________________

Zarząd zwraca się do wszystkich mieszkańców o przestrzeganie niniejszego Regulaminu przyjętego przez członków Wspólnoty Mieszkaniowej na zebraniu w dniu . . . . . . . . . . . uchwałą Nr . . . . . . . . . ./2003 i jednocześnie informuje, że uchylanie się od przestrzegania postanowień niniejszego Regulaminu może spowodować wymierzenie kary porządkowej przewidzianej w § 3 pkt 23 Regulaminu, a przy dalszym naruszaniu postanowień Regulaminu podjęcie uchwały w trybie art. 16 i art. 22 ust. 3 pkt 7 ustawy o własności lokali, tzn. uchwały o wytoczeniu powództwa sądowego o sprzedaż lokalu w drodze licytacji.

Propozycja Rzepy jest fajna, ale myślę, że trzeba pomyśleć tym. Życie pokazuje, że gnojki są bardziej uciążliwi niż wielu osobom się to wydaje.
syriusz napisał(a):Przepisy porządkowe:

l Wszyscy mieszkańcy, oprócz dbałości o posesję zobowiązani są do wzajemnej pomocy i niezakłócania spokoju innych mieszkańców.
l Cisza nocna obowiązuje w godzinach od 22.00 do 8.00. W tych godzinach nie należy używać urządzeń mogących zakłócić sen użytkowników innych lokali lub w inny sposób powodować hałasu mogącego ten sen zakłócić.
l Trzepanie dywanów może odbywać się w miejscu do tego przeznaczonym w godzinach 8.00 do 22.00.
l Trzymane w lokalu zwierzęta nie mogą powodować zagrożenia życia ani zdrowia ludzi oraz nie mogą zakłócać spokoju. Posiadacze zwierząt domowych są zobowiązani do przestrzegania przepisów sanitarno-epidemiologicznych. l .....
Myślę, że warto te punkty uszczegółowić. Część sąsiadów będzie przestrzegała ciszy nocnej, ale w dzień będą puszczać transa z niesamowitym podbiciem basów. Jak ktoś nie ma nastroju to wykończy się szybko.

W punkcie 1 należałoby dodać taki punkt o nieużywaniu urządzeń w sposób zakłócający spokój sąsiadom/sąsiadowi niekoniecznie w czasie obowiązywania ciszy nocnej.

Co do ciszy nocnej, to w wielu wspólnotach stosuje się bardziej restrykcyjne przepisy, tj. nie wolno hałasować od 19.00 (Wieczorynka) lub 20.00 (wieczorny film) do 8.00 rano (dzieci wyszły już do szkoły). W soboty ten czas jest krótszy - nie wolno zakłócać ciszy przed 9.00 i po 13.00. W niedzielę zabronione jest zakłócenie ciszy nocnej w ogóle.

Co do zwierzaków, to należy dopisać obowiązek sprzątania po swoich ulubieńcach.

Witam,
moje propozycje do Regulaminu Porządku Domowego:

a) par. 1, ust 2- zastanawiam się czy obowiązek zgłaszania ilości zamieszkałych osób w lokalu (lub użytkujących ten lokal) jest sensowny skoro i tak koszty utrzymania lokalu ponosi właściciel i wszystkie obciążenia są regulowane na podstawie liczników - to trąci "myszką"
b) par. 1, ust 2 - to samo zastrzeżenie dotyczące zgłaszania do Zarządu ilości osób zamieszkujących lokal - to pachnie inwigilacją, urzędy meldunkowe nie wymagają takich informacji (PS. a co z psami, kotami oraz potomstwem tych zwierząt - też należy zgłaszać (?), dlaczego Zarząd ma się interesować kolejnymi urodzinami w rodzinie lub pobytem kuzyna na wakacjach(?))
c) par 2, ust 3a. funkcjonariusze straży miejskiej nie mają uprawnień do wejścia do lokalu, podobnie jak policja (jedynie w przypadkach podejrzenia przestępstwa)
d) par 2, ust. 3b. Zarząd odpowiada za zabezpieczenie lokalu oraz ponosi odpowiedzialnośc materialną za szkody powstałe w wyniku zadniedbania zabezpieczenia lokalu lub nieskutecznie zabezpiecznie lokalu.
e) par 2, ust 3c. tak ale w wcześniej uzgodnionym terminie z właścicilem oraz po ustaleniu czasu (trwania) i zakresu prac;
f) popieram Rodka jeżeli chodzi o sprzątanie po zwierzakach
g) musi być kompromis jeżeli chodzi o używanie urządzeń (np. remont mieszkania) więc nie zgadzam się z Rodkiem w kwestii używania urządzeń poza godzinami ciszy nocnej

Ogółnie - bardzo dobra robota


Witam

W dzisiejszej Wyborczej, w dodatku "DOM" jest kilka artykułów na temat postępowania z uciążliwymi Sąsiadami. Załączam link.

http://www2.gazeta.pl/dom/0,0.html

Pozdrawiam
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • wyciskamy.pev.pl
  • img
    \